Charging Myths

On-Trade-Off

Hoe is technologische innovatie afhankelijk van grondstoffen? Die vraag staat centraal in de tentoonstelling Charging Myths van On-Trade-Off. Het kunstenaarscollectief volgt het spoor van lithium en vertrekt vanuit Manono (Democratische Republiek Congo). Het landschap van dit voormalige mijnstadje maakt het koloniale verleden tastbaar. Nu maakt het zich klaar voor een sleutelrol in de race naar groene energie na de ontdekking van de grootste voorraad ter wereld van lithiumerts.

Met lithium als het nieuwe goud, verkent de tentoonstelling zowel de geschiedenis, de toekomst als de mythes rond elektriciteit, energie en de ontginning van grondstoffen. Heel wat metalen (lithium, kobalt,…) houden onze moderne levensstijl, met de allernieuwste smartphones, zonnepanelen of elektrische wagens draaiende. Tegelijkertijd gebeurt de ontginning ervan in oneerlijke arbeidsomstandigheden, met weinig aandacht voor ethiek, gezondheid of milieu. Het is vaak een aanleiding voor geweld, corruptie en etnische conflicten waardoor de ongelijkheid toeneemt. Hier verschijnt de paradoxale trade-off. Terwijl wij overspoeld worden met ‘goedkope’ en ‘duurzame’ technologie kampt de lokale gemeenschap met een chronisch gebrek aan basisvoorzieningen zoals energie en elektriciteit.

On-Trade-Off brengt de productieketen in kaart en ontrafelt de sociale, politieke en ecologische aspecten van de globale economie. De tentoonstelling presenteert nieuwe werken die ontwikkeld werden tijdens residenties en onderzoek op diverse locaties, met Manono als gemeenschappelijk vertrekpunt. Als tijdelijk collectief biedt On-Trade-Off een artistiek tegengewicht aan de logica van ontginning, door te focussen op transnationale uitwisseling, kennisdeling en fair practice.

On-Trade-Off is een kunstenaarsproject, geïnitieerd door Picha (Lubumbashi) & Enough Room for Space (Brussel).

Kunstenaars: Alexis Destoop, Marjolijn Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Femke Herregraven, Dorine Mokha (†2021) & Elia Rediger, Jean Katambayi Mukendi, Musasa, Alain Nsenga, Georges Senga, Tétshim & Frank Mukunday, Pamela Tulizo, Maarten Vanden Eynde

Curatoren: de kunstenaars & Ils Huygens

De tentoonstelling is een coproductie van Z33 (Hasselt) & Framer Framed (Amsterdam)

Meer info op de website van On-Trade-Off.

06.03 tot 21.08.22

Vanaf 1 juli zijn er elk weekend (tussen 14:00 en 16:00 uur) gidsen in onze zalen aanwezig. Je kan hen aanspreken voor meer uitleg of met hen in dialoog gaan. Zo willen we kunst toegankelijker maken voor iedereen.

Zaalfolder
Charging Myths

News feed
News feed

Feed

Nieuwsartikel
HART

Mooie vraagtekens bij Groene Energie

Charging Myths van het tijdelijke collectief On-Trade-Off opent de ogen voor de exploitatie van lithium, de grondstof voor batterijen van smartphones, zonnepanelen, elektrische auto's. Alle kunstenaars vertrokken van de grootste voorraad lithium ter wereld die werd ontdekt in de Congolese stad Manono, waar de bevolking berooid achterbleef na het vertrek van de Belgische tinmijn uit de koloniale tijd. Een tentoonstelling vol engagement, maar vooral verwonderend. Knetterend ook, want Marjolijn Dijkman zoomt in op elektriciteit.

Nieuwsartikel
VRT NWS

Expo in Z33 toont oneerlijke handen achter lithium

Expo in Z33 in Hasselt toont oneerlijke handen achter lithium: "Veel parallellen met mijnverleden Limburg”
In de nieuwste tentoonstelling "Charging Myhts" in Z33 in Hasselt buigen kunstenaars van het collectief "On-Trade-Off" zich over een prangende vraag: “Hoe is technologische innovatie afhankelijk van grondstoffen?” Kunstenaar Maarten Vanden Eynde benadrukt dat een vergelijking met het Limburgse mijnverleden nooit ver weg is. “Met lithium als het nieuwe goud, verkennen we zowel de geschiedenis als toekomst rond elektriciteit, energie en ontginning van grondstoffen.”

Nieuwsartikel
HART

Een gesprek met Pélagie Gbaguidi

Pélagie Gbaguidi woont en werkt al geruime tijd in het Brusselse maar bleef lang onder de radar van de Belgische kunstwereld. Sinds 2004 legt ze een mooi internationaal parcours af, inclusief de Biënnales van Dakar, Lubumbashi en Berlijn, documenta 14 in Athene en Kassel en het Smithsonian National Museum of African Art in Washington D.C. Onder impuls van curator Sandrine Colard dook haar werk op in tentoonstellingen in WIELS (Multiple Transmissions: Art in the Afropolitan Age, 2019) en het Middelheimmuseum (Congoville, 2021). Het valt op dat Gbaguidi’s werk vooral getoond wordt in tentoonstellingen en constellaties die focussen op kunstenaars van Afrikaanse origine. En al kan haar werk niet los gezien worden van een onderwerp als (de)kolonisatie, de essentie van Gbaguidi’s oeuvre reikt veel verder dan dat. De kunstenaar beschouwt, filtreert en incarneert de wereld en stelt vragen over hoe wij als mens in die wereld willen bestaan. Haar werk verdient een meer veelzijdige en vooral gedekoloniseerde lezing en de nodige reflectie. Zowel haar presentatie in Charging Myths in Z33 als Le jour se lève, haar opmerkelijke intrede bij Zeno X Gallery, nodigen hiertoe uit.

Nieuwsartikel
E-Flux

On-Trade-Off: Charging Myths

Nieuwsartikel
Het Belang van Limburg

Uw Tesla-batterij? Die laadt enkel op dankzij Congolese mijnwerkers, toont expo in Z33

Nieuwsartikel
Artpil

Charging Myths. On-Trade-Off

Nieuwsartikel
Mutualart

On-Trade-Off: Charging Myths

Nieuwsartikel